Προχωρημένη ουλίτιδα: Πού οφείλεται & πώς αντιμετωπίζεται

Η ουλίτιδα συνιστά φλεγμονώδη νόσο των ούλων μολυσματικής αιτιολογίας. Μάλιστα, διακρίνεται σε αρχόμενη, μέτρια ή προχωρημένη, με την τελευταία να αντιπροσωπεύει την πιο σοβαρή και εντονότερη, ως προς την κλινική εικόνα, μορφή αυτής της πάθησης. Αν και σε πρώιμο στάδιο η φλεγμονή αυτή των ούλων είναι ευκόλως διαχειρίσιμη, εάν δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να λάβει χρόνια μορφή και να προκαλέσει μόνιμη βλάβη στο οστό της γνάθου. Συνεπώς, ιδιαίτερα η προχωρημένη ουλίτιδα απαιτεί έγκαιρη διάγνωση και εξατομικευμένη θεραπευτική προσέγγιση.

Προχωρημένη ουλίτιδα: Αίτια

Η οδοντική πλάκα, η οποία αποτελείται από βακτήρια, σάλιο και σωματίδια τροφής, προσκολλάται στις επιφάνειες των δοντιών και στα μεσοδόντια διαστήματα, παρέχοντας ένα ευνοϊκό περιβάλλον για πολλαπλασιασμό μικροβίων. Τα βακτήρια που περιέχονται στην πλάκα απελευθερώνουν τοξίνες και ένζυμα που προκαλούν φλεγμονώδη απόκριση του οργανισμού, οδηγώντας σε βλάβη του ουλικού ιστού. Οι κακές πρακτικές στοματικής υγιεινής, συμπεριλαμβανομένου του ακανόνιστου ή ανεπαρκούς βουρτσίσματος και η μη χρήση οδοντικού νήματος, συμβάλλουν σημαντικά στη συσσώρευση πλάκας αλλά και στην επιμονή της φλεγμονής των ούλων. Επιπλέον, παράγοντες όπως συστηματικές ασθένειες, ορμονικές διακυμάνσεις (όπως κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης ή εξαιτίας ορισμένων ορμονικών διαταραχών) και η γενετική προδιάθεση μπορεί να επιδεινώσουν τον ερεθισμό των ούλων και να συμβάλλουν στην εξέλιξη της νόσου. Επιπλέον, οι επιλογές του τρόπου ζωής, όπως το κάπνισμα και μια διατροφή πλούσια σε σάκχαρα και υδατάνθρακες, μπορούν να εντείνουν τη σοβαρότητα της φλεγμονής των ούλων. Ταυτόχρονα, η αποτυχία αντιμετώπισης και διαχείρισης της ουλίτιδας σε πρώιμο στάδιο μπορεί να οδηγήσει στην εξέλιξή της σε προχωρημένη μορφή.

Συμπτώματα προχωρημένης ουλίτιδας

Η προχωρημένη ουλίτιδα χαρακτηρίζεται από έντονη ερυθρότητα και διόγκωση ή πρήξιμο (οίδημα) των ιστών των ούλων. Τα ούλα επίσης αιμορραγούν είτε σε τακτική βάση είτε κατά το βούρτσισμα των δοντιών. Όταν εξελιχθεί ακόμα περισσότερο και προσβάλει το οστό (περιοδοντίτιδα), ο χώρος μεταξύ των δοντιών και των ούλων γίνεται βαθύτερος, σχηματίζοντας ένα θύλακα, δηλαδή μια κοιλότητα που λειτουργεί ως ευνοϊκό περιβάλλον για τη συσσώρευση βακτηρίων. Επίσης, η προοδευτική καταστροφή των ιστών των ούλων μπορεί να οδηγήσει σε συρρίκνωση και υποχώρηση τους, εκθέτοντας τις ρίζες των δοντιών. Παρουσιάζεται επίσης κινητικότητα των δοντιών, ενώ οι ασθενείς μπορεί να εμφανίζουν πονόδοντο κατά τη μάσηση της τροφής ή την κατάποση κάποιου κρύου ροφήματος. Η κατανάλωση πολύ κρύου φαγητού ή ποτού έχει ως αποτέλεσμα την εκδήλωση ευαισθησίας, ενώ ενδέχεται να εμφανιστεί και κακοσμία του στόματος.

Επιλογές θεραπείας για την προχωρημένη ουλίτιδα

Η θεραπεία της ουλίτιδας ξεκινάει από την εφαρμογή μιας σωστής, ολοκληρωμένης ρουτίνας στοματικής υγιεινής. Όποια θεραπεία και να εφαρμοστεί σε οδοντιατρικό ιατρείο, εάν ο ασθενής δεν είναι συνεπής ως προς τη διατήρηση της στοματικής υγιεινής, η πάθηση μπορεί να επιδεινωθεί και να εξελιχθεί σε προχωρημένη ουλίτιδα αλλά και σε περιοδοντίτιδα. Εκτός από το βούρτσισμα και τη χρήση οδοντικού νήματος συνιστάται η χρήση αντισηπτικού στοματικού διαλύματος και ειδικής οδοντόκρεμας για την υποχώρηση της φλεγμονής των ούλων. Επίσης, πραγματοποιείται επαγγελματικός οδοντιατρικός καθαρισμός για την απομάκρυνση της συσσώρευσης πλάκας και πέτρας από τα δόντια και τα ούλα. Ο καθαρισμός πραγματοποιείται με τη χρήση συσκευής υπερήχων, έχοντας ως απώτερο σκοπό τη βελτίωση της υγείας των ούλων και την πρόληψη της εξέλιξης της πάθησης σε περιοδοντίτιδα. Οι τακτικές οδοντιατρικές επισκέψεις και η φροντίδα συντήρησης είναι απαραίτητες για την παρακολούθηση και τη διαχείριση της πάθησης μετά τη θεραπεία.

Η ολοκληρωμένη διάγνωση, τα εξατομικευμένα σχέδια θεραπείας και η εκπαίδευση των ασθενών σχετικά με τα μέτρα πρόληψης είναι πρωταρχικής σημασίας για την αντιμετώπιση των υποκείμενων αιτιών, την πρόληψη περαιτέρω επιδείνωσης και θεραπεία της ουλίτιδας. Πλέον, εφαρμόζονται καινοτόμα και προσαρμοσμένα θεραπευτικά σχέδια για τη βελτίωση της στοματικής υγείας μακροπρόθεσμα. Ο Οδοντίατρος για Εμφυτεύματα στην Αθήνα Δρ. Μιχάλης Τσιτσικόπουλος, έχει ως στόχο να προσφέρει σε κάθε ασθενή του υψηλής ποιότητας οδοντιατρική φροντίδα για την καταπολέμηση της ουλίτιδας και των πιθανών δυσμενών συνεπειών της.

CTA